Back to top

In de hipste co-workingspace van Gent lanceerde GIGHOUSE op 4 juni het launch en netwerkevent: “Ben je klaar voor de GIG-economie”. Met als eenzijdig doel: het overwinnen van de War for Expertise. Het nieuw matchingplatform van GIGHOUSE speelt de hoofdrol in een reeks oplossingen die wij aanreiken om de slag om talent te winnen. Om je alvast op weg te zetten vatten wij hier de belangrijkste bemerkingen samen. Wat volgt is een stappenplan om jouw organisatie voor te bereiden op het aanstormend freelance talent.

1. Maak een duidelijke definitie van wat er effectief nodig is binnen uw onderneming

Definieer functietitels zo uitgebreid mogelijk en kijk niet in kader van de titel zelf maar som de expertise op die nodig is. Op deze manier kan er makkelijker gematched worden op basis van skills.

2. Informeer HR en alle andere afdelingen in uw bedrijf

Breng alle medewerkers op de hoogte dat de onderneming werkt met freelancers. Betrek HR ook in alle afdelingen. Indien je als bedrijf een goed HR beleid doorvoert is het mogelijk om bij het zoeken naar een freelancer te zorgen voor een cultural fit tussen de freelancer en jouw bedrijf, dit zorgt voor een succesvolle samenwerking.

3. Zorg voor een goed juridisch kader

Door een goed juridisch kader op te maken voor het tewerkstellen van freelancers kan je afrekenen met angsten rond het lekken van bedrijfsgeheimen en de vertrouwelijkheid. Het is belangrijk om op de hoogte te zijn van de juiste overeenkomsten conform alle wetgevingen zodat je met een gerust gemoed een samenwerking met een freelancer kan aangaan.

4. Structureel inzetten van freelancers

Freelancers vangen voornamelijk tijdelijke posities op maar kunnen ook structureel ingezet worden. Het maakt dus niet uit of je voor een bepaald project een freelancer 6 maand wil inschakelen of juist een dag in de week gedurende 12 maand, beide opties zijn mogelijk.  

5. Bereid je voor op de toekomst

De freelancers zijn er en worden in aantal steeds groter, dus belangrijk om nu reeds te starten. Afgelopen jaar waren er in Vlaanderen alleen al 127 227 freelancers actief. Dit was een stijging van ongeveer 20% ten opzichte van 2015. Op basis van bovenstaande gegevens kunnen we veronderstellen dat er tegen 2030 waarschijnlijk meer mensen op freelance basis zullen werken dan in loondienst. 

6. Verwacht en eis transparantie

Uit een studie uitgevoerd door IVOX blijkt dat ¾ nog geen gebruik maakt van platformen voor het vinden van een geschikte freelancer. Een van de grootste bemerkingen om dit niet te doen is dat deze onvoldoende transparant zijn. Bij het kiezen voor een geschikt platform voor het vinden van jouw ideale freelancer is het belangrijk aandacht te besteden aan alle voorwaarden van het platform. Voorwaarden in verband met de transparantie tussen opdrachtgever – freelancer – platform zijn doorslaggevend.

7. Verder kijken dan eigen netwerk

Het zoeken naar dé freelancematch voor jouw specifieke opdracht kan een huzarenwerk zijn. Daarom kan het interessant zijn te kiezen voor een platform die de matching voor jou doet. Liefst van al rekening houdend met de gevraagde expertise, de beschikbaarheid en de waarden van jouw bedrijf.

Wil je het GIGHOUSE platform gratis uittesten?

Dat kan! Via onderstaande knoppen wordt je naar de juiste pagina doorverwezen.

Ik ben freelancer Ik ben opdrachtgever