Zie je het bos niet meer door de bomen? Dan is de kans groot dat je klanten hier gretig gebruik van maken. Bovendien komt dit allesbehalve professioneel over en staat jouw reputatie op het spel. Neem dus zeker de tijd om je administratie goed te organiseren.
Alvorens een opdracht te aanvaarden, zoek je de opdrachtgever beter eens online op. Heb je LinkedIn connecties met personen die er werken of ken je freelancers die er eerder aan de slag gingen? Toets even af hoe betrouwbaar de opdrachtgever is.
Verder zijn er verschillende websites die werken met een reviewsysteem voor opdrachtgevers. Ook deze feedback kan al heel wat inzicht brengen!
Factureer wekelijks of telkens wanneer je een bepaald deel van een opdracht afrondt. Op die manier creëer je een duidelijke en voorspelbare facturatieflow voor jouw klanten. Discipline is hierbij van groot belang. Wie tijdig factureert, wordt tijdig betaald. Stel je facturatie dus niet langer uit, maar ga meteen aan de slag!
Maak vooraf concrete afspraken met jouw opdrachtgever. Stel een contract op en communiceer transparant over jouw fee en facturatie. Alleen op die manier komt geen van beide partijen achteraf voor verrassingen te staan, wat heel wat discussies kan vermijden.
Zorg dat je over contactgegevens van de boekhoudverantwoordelijke van je opdrachtgever beschikt. Enkel dan kan je kort op de bal spelen en meteen actie ondernemen bij een laattijdige betaling. Dit getuigt niet alleen van een correcte opvolging, maar ook van een professionele aanpak.
Freelancers die aan de slag gaan via GIGHOUSE genieten van heel wat voordelen. Zo ontvang je enkel opdrachten van gescreende opdrachtgevers en zorgt GIGHOUSE voor de contracten en facturatie. Je dient enkel een timesheet met je gepresteerde uren bij te houden en deze wekelijks aan GIGHOUSE te bezorgen. Super makkelijk én bovendien helemaal gratis voor freelancers!
Download de app en sluit je aan bij GIGHOUSE