Dit bestaat uit alle facturen, rekeningen of nota’s die slaan op de uitgaven van je zaak en zijn genummerd en gesorteerd op datum. Sommige kosten moeten opgesplitst worden in een privé- en beroepsgedeelte zoals bijvoorbeeld de telefoonrekening.
In het verkoopdagboek komen alle facturen die je opmaakt voor je geleverde diensten. Dit kan je zelf doen of aan de hand van een factuurprogramma. Ook deze facturen worden genummerd en gesorteerd op datum.
Hierin worden alle betalingen en ontvangsten voor bedrijfsdoeleinden genoteerd. In de praktijk zijn deze boekingen meestal geautomatiseerd.
Jaarlijks moet je een inventaris opmaken van je schulden en bezittingen. Dit is een boekhoudwet, wie dus enkel administratie bij houdt voor de fiscus, hoeft hier geen rekening mee te houden.
Het eenvoudig boekhouden mag dan nog zo’n voordeel zijn, hier staat natuurlijk ook een nadeel tegenover. Zo geldt de vereenvoudigde boekhouding niet tot voldoende bewijslast. Als je ooit tot een juridisch geschil komt met de fiscus, ben jij in het nadeel. De keuze om enkelvoudig- of dubbelboekhouden toe te passen is dus niet enkel afhankelijk van de aard van je zaak maar ook van de risico’s die je zelf wilt nemen.
Heb jij nog vragen? GIGHOUSE staat je graag bij. Download de app en registreer als freelancer!