Back to top

Als freelancer is het niet altijd even simpel om consequent met work-life balance om te gaan. Je klanten, familie, vrienden én jezelf tevreden houden is geen piece of cake. Work-life balance is de mix tussen inspanning en ontspanning. Dit is heel belangrijk voor je eigen welzijn en deze balans kan je bekomen door aan time management te doen. Wij geven je enkele tips voor een betere tijdsindeling.

Prioriteiten stellen

Het Eisenhower ‘s ‘Priority Matrix’ kan je helpen bij het stellen van prioriteiten. Het is een simpele methode om je opdrachten efficiënt te organiseren. De matrix bestaat uit vier categorieën: Do, Plan, Delegate en Drop. Alle opdrachten met deadlines vallen in de ‘Do’ categorie, deze hebben voorrang op andere taken. Voor de ‘Plan’ categorie heb je jouw agenda beter bij de hand om kleinere taken tussen te plannen. Soms kan je zo verdiept zitten in een opdracht dat je bijvoorbeeld vergeet te eten. Plan dan ook in dat je ‘s middags pauze neemt om even tot rust te komen en te eten. Het klinkt misschien gek, maar soms heb je dat visuele nodig. ‘Delegate’ is voor taken die dringend lijken, maar eigenlijk gewoon tijdrovende bezigheden zijn, bijvoorbeeld telefoontjes naar klanten. Deze taken verschuif je best naar een rustiger moment. De ‘Drop’ categorie bevatten alle nutteloze activiteiten die je afleiden van je werk en die je dus moet vermijden.

Tijd inschatten

De grootste valkuil waarin mensen vallen, is het verkeerd inschatten van opdrachten. Het inbouwen van een buffer voor iedere opdracht kan een eerste stap in de goede richting zijn. Naast het verkeerd inschatten van opdrachten, kan het ook gebeuren dat je gewoon even niet in de juiste stemming bent. Neem daarom een marge van ongeveer 30% extra tijd om zo de opdracht tot een goed einde te brengen. Door deze marge toe te passen en door een eventuele dagplanning op te maken, kan je duidelijk zien wat je al hebt bereikt en kan je met een gerust hart een welverdiende pauze of vrije avond nemen.

 

Vaste werktijden respecteren

De vrijheid van freelancers heeft de keerzijde dat dagen en werkuren meer fluïde zijn en je dient zelf te bepalen wanneer je wat zal doen. Ook al kan je als freelancer de klok rond werken, heeft dat zijn weerslag op vlak van business en op vlak van je algemene gezondheid. Zet deze fluïde werkuren om naar vaste tijdstippen. Hierdoor stimuleer je de hippocampus in je brein. Dit is een belangrijk hersengebied dat aan de onder/ voorkant van de slaap- of temporaalkwab ligt en zorgt voor een beter geheugen en betere productiviteit.

Het voordeel van freelancen is dus dat je jouw eigen werktijden kan bepalen. Werk je liever ‘s ochtends en neem je de namiddag vrij? Of slaap je liever uit en werk je later door? Het belangrijkste is dat je jezelf kan houden aan jouw planning. En dit betekent ook eens ‘nee’ durven zeggen.

 

Workspace

Creeër een bureauruimte en wees consequent met je werkplek: slaap, eet en kijk daar geen TV. Wanneer je op je werkplek zit, weet je dat het go time is. Eens je jouw bureauruimte hebt, moet je er ook voor zorgen dat je je comfortabel voelt. Trek gemakkelijke kleren aan waardoor je snel in de work mindset komt.

Daarnaast zijn co-working spaces ook goed voor je productiviteit. Je kan creatieve input krijgen van onbekenden, je krijgt de kans om te netwerken en je wordt niet gestoord door babbelende collega’s. Organisaties zoals Workero voorzien coworking desks, privékantoren en vergaderruimtes. Workero is een community van bedrijven die hun kantoorruimte met je delen. Probeer deze nieuwe trend zelf eens uit!

 

Opnieuw tot jezelf komen

Door bovenstaande tips toe te passen kan je wat meer tijd voor jezelf vrij maken. Een belangrijke vorm van me-time is vakantie! Neem tijdig een vakantie of een vrij weekend. Het is dan van belang dat je dan geen werk meeneemt. Op die manier kan je jouw hoofd leegmaken en volledig ontspannen.

Hier is nog een kort lijstje van dingen die je zeker niet mag vergeten zodat je zonder stress optimaal kan genieten van je vrije tijd:

  • Klanten verwittigen/meedelen dat je op vakantie bent
  • Een automatisch antwoord op je e-mail instellen
  • Zorg dat je voicemail aangepast is
  • Zorgen dat alle rekeningen betaald zijn
  • Deadlines halen voor je vertrekt
  • Plan taken die na je reis als eerste moeten gebeuren
  • Delegeer of draag eventuele taken over
  • Bekijk je financiële situatie en bepaal een budget voor je reis