fbpx
promotie freelancer

Als freelancer jezelf promoten? DOEN! Maar hoe?

leestijd: 3min | #freelancer | 5 maart 2019 | Daan De Bock

Als opstartende freelancer ga je door verschillende fasen heen om tot het freelance landschap te kunnen behoren. Zowel als starter is het belangrijk om jezelf te promoten en dit te blijven doen. Zo is jezelf kenbaar maken noodzakelijk om een uitgebreid netwerk op te bouwen en vast te houden. Ook is het van belang om het binnenhalen van opdrachten te vergemakkelijken. Mensen doen namelijk vaak zaken met zelfstandigen die ze kennen, vertrouwen en leuk vinden. Wat allemaal begint met voldoende zichtbaarheid. Je hebt dus geen enkele reden om terughoudend te zijn, uitpakken met je talenten kan je alleen maar vooruit helpen!

Uitpakken met jezelf als expert!

Alvorens aan de slag te gaan met je communicatie is het belangrijk om voor jezelf uit te maken wat je moet communiceren. Aan de hand van een USP of unique selling proposition kan je omschrijven hoe je jezelf onderscheidt van de concurrent en waarom klanten jou nodig hebben. Kortom, identificeer waar jij als freelancer nu werkelijk voor staat en welke oplossingen jij aanbiedt.

Om je goed te positioneren moet je jezelf eerst en vooral enkele vragen stellen:

  • Wie ben ik?
  • Waarom doe ik dit?
  • Waarvoor sta ik?
  • Hoe wil ik gezien worden?
  • Wat is mijn meerwaarde?
  • Wat zijn mijn kwaliteiten?

Na hierover nagedacht te hebben is het belangrijk om ook je concurrenten in kaart te brengen. Op basis hiervan kan je voor jezelf aanvullen wat jij anders en eventueel beter kan doen dan hen. Ook het bepalen van je doelgroep en voor welke klanten je wilt werken, dragen voorts bij aan een goede positionering.

Door je toe te spitsen op enkele zaken waarin je je specialiseert, creëer je als freelancer jouw eigen gouden ‘DNA’. Aan de hand van dit DNA kan je je boodschappen beter personaliseren en communiceren. Verder is dit ook een belangrijk selectiecriterium wanneer er zich opdrachten voordoen. Dit enerzijds voor jezelf, om te kijken of de opdracht je past. Als voor de potentiële opdrachtgever, om te evalueren of jouw positionering bij hun bedrijf past.

Laat je positionering ook evalueren door je nabije omgeving zodat je zeker bent dat het 100% uitstraalt waar jij voor staat! Na het bepalen van de unieke oplossing is het belangrijk om dit alles te communiceren naar de buitenwereld.

En nu concreet, hoe pak je dit als een deskundige aan?

Deel je USP, waardevolle ideeën en content maar ook ervaringen zonder daar meteen iets voor terug te verwachten. Bouw een band op met je publiek en wees regelmatig in beeld om awareness te creëren en onthouden te worden. Enkele manieren waarop dit kan is door onder andere deel te nemen aan netwerkevenementen, het onderhouden van een eigen website of blog en je verschillende sociale media kanalen.

Concreet? Hou je sociale media kanalen/profielen en website up to date na het uitvoeren van een opdracht enerzijds. Maar blijf anderzijds ook sociaal door het aanknopen van online gesprekken. Verder ook door geregeld jouw expertise te tonen via het delen van een artikel. Belangrijk is natuurlijk dat de content dat je deelt samengaat met je USP. Wees consistent in de manier waarop je jezelf promoot naar de buitenwereld, gebruik dus steeds hetzelfde beeld maar niet altijd dezelfde content.

Verder zijn op Facebook en LinkedIn tal van groepen terug te vinden waarin je deel kan nemen aan gesprekken en jouw expertise kan delen. Echter doen veel concurrenten hetzelfde dus durf daarom op zoek gaan naar groepen die iets verder liggen van je core competenties, maar die zeker geïnteresseerd zijn in jouw expertise.

Het gebruiken van sociale media alleen is natuurlijk niet voldoende, persoonlijk contact blijft ook een belangrijke factor om je expertise als freelancer te delen en jezelf te promoten. Deelnemen aan events is daarbij een belangrijke factor, zowel events in jouw eigen sector als daarbuiten. Hier leer je veel mensen kennen, kan je met je eigen expertise uitpakken maar kan je ook tips opdoen over hoe anderen het aanpakken.

Kortom, wees niet bang om je eigen expertise voldoende in de verf te zetten! GET ACTIVE AND SHARE!

Wat is een freelancer?

9 september 2021 #freelancer #Opdrachtgevers

Er bestaat heel wat onenigheid over de correcte definitie van het begrip 'freelancer'. Benieuwd wat de juiste omschrijving is? Lees dan snel dit blogartikel.

5 min.
Blog lezen
Tine Dufour tijdens GIG-Talks over open hiring

Wat is Open Hiring®?

31 augustus 2021 #GIG Talks #HR #Onboarden #Opdrachtgever

Hoorde je als HR-manager al over de rekruteringstechniek open hiring? Lees in deze blogpost waarom het al dan niet interessant is om in overweging te nemen.

5 min.
Blog lezen

Arbeidsmarkt post-corona

1 juli 2021 #HR #Opdrachtgever

Stilaan evolueert onze maatschappij naar een nieuw normaal. Voor HR betekent dit nieuwe opportuniteiten alsook nieuwe uitdagingen. Hieronder schetsen wij een beeld van de topics die de arbeidsmarkt post-corona zullen bezighouden.

5 min.
Blog lezen

Wat doet een HR freelancer?

12 mei 2021 #HR #Opdrachtgever

Interesse in hoe HR freelancers kunnen helpen met jouw HR-beleid? Ontdek hun takenpakket en het belang ervan in dit blogbericht.

5 min.
Blog lezen

Wat doet een freelance copywriter?

28 april 2021 #copywriting #Opdrachtgever

Heb je altijd al willen weten wat freelance copywriters doen? Lees dan zeker deze blog en ontdek hun meerwaarde voor jouw bedrijf.

3 min.
Blog lezen

Freelancers optimaal en correct onboarden? Deze checklist zet je op weg

26 april 2021 #Onboarden #Opdrachtgever

Samenwerken met freelancers? Investeer dan in een goede onboarding. Dat verhoogt de betrokkenheid stimuleert een optimale samenwerking en komt je projecten alleen maar ten goede.

5 min.
Blog lezen

Inschrijven voor de nieuwsbrief