fbpx

Wat doet een HR freelancer?

leestijd: 5min | #HR #Opdrachtgever | 12 mei 2021 | Amy Messely

Als bedrijf haal je graag voldoende rendement uit jouw organisatie en werknemers. Een goed HR-beleid is hierbij onmisbaar. Denk maar aan het tevreden en gemotiveerd houden van jouw werknemers en het afstemmen van je personeelsbeleid op de bedrijfsdoelen. Een HR freelancer kan jouw bedrijf hierbij helpen. Maar wat doet een HR freelancer precies?

Wat is een HR freelancer?

Een HR freelancer is een zelfstandige met een tijdelijk contract en is thuis in alles wat te maken heeft met personeel en organisatie. Een HR freelancer moet communicatief vaardig zijn, over een gezonde dosis mensenkennis beschikken, in staat zijn om mensen te motiveren en gevoel hebben voor empathie. HR freelancers vormen immers vaak de link tussen management en medewerkers. Daarnaast is het voor verschillende opdrachten ook van belang om kennis te hebben van de sociale wetgeving en analytisch te kunnen denken met als doel de bedrijfsprocessen te optimaliseren.

Ulrich, een Amerikaanse professor, omschrijft vier essentiële rollen binnen HR. Om een optimale toegevoegde waarde te creëren binnen jouw bedrijf dient de juiste combinatie van deze rollen toegepast te worden. Een HR freelancer kan zowel de rol die jij nog mist binnen jouw bedrijf invullen als zelfstandig op zoek gaan naar het juiste evenwicht tussen alle rollen.

Figuur 1: De vier rollen binnen HR

De strategische partner bewaakt de organisatiedoelen door een bijhorende HR-strategie uit te werken zodat deze vooropgezette doelen bereikt worden. Een change agent voert vernieuwingen door binnen de organisatie met de focus op effectiviteit, verbetering en ontwikkeling. Denk maar aan het aanwerven van nieuw personeel, werknemers opleiden, de prestaties van de werknemers meten of zelfs een volledige reorganisatie van jouw bedrijf. De administratieve expert zorgt dan weer voor het dagelijkse reilen en zeilen van jouw bedrijf door alle processen die hierboven vermeld worden te beheren op administratief vlak. De employee champion zorgt ervoor dat de werknemers in het bedrijf optimaal functioneren. Dit kan onder andere door te luisteren naar de behoeften van de werknemers en hier gepast op te reageren.

Ondanks deze vier geïdentificeerde rollen neemt een HR freelancer toch heel wat verschillende benamingen en functies aan. Veel voorkomende benamingen binnen HR zijn: freelance HR recruiter, freelance HR adviseur of consultant, freelance HR generalist, freelance HR manager, freelance HR officer en freelance HR assistent. Hoewel er heel wat verschillende benamingen bestaan, kunnen de taken per functie echter vaak overlappen. Daarom is het belangrijk om jouw noden en de opdracht altijd goed te omkaderen zodat je de geknipte freelance HR expert vindt voor jouw bedrijf.

 

Takenpakket HR freelancer

Het takenpakket van een HR freelancer kan erg ruim zijn. De vraag naar HR generalisten is dan ook sterk toegenomen. Een HR freelancer generalist is op alle vlakken thuis, zowel soft als hard HR. Soft HR gaat van rekruteringen en opleidingen tot performance management, terwijl hard HR instaat voor het toepassen van de sociale wetgeving, contractbeheer en loonzetting.

Daarnaast kan je als bedrijf ook beroep doen op een HR officer of een HR assistent om het huidige HR team binnen jouw bedrijf te versterken. Een freelance HR officer staat het bestaande HR team in jouw bedrijf bij door administratieve taken uit te voeren zoals het opmaken van arbeidsovereenkomsten. Een HR freelancer assistent heeft daarentegen een iets breder takenpakket door te helpen bij zowel administratieve als operationele taken.

Hieronder sommen we voor jou de vijf belangrijkste aspecten uit het takenpakket van een HR freelancer op met de bijhorende functietitel die door freelancers wordt toegeschreven aan het uitvoeren van de taak.

1. HR-beleid

Een eerste aspect van het takenpakket is het voeren van een efficiënt HR-beleid. Het bestuursbeleid van de organisatie moet weerspiegeld worden in de bijhorende procedures voor het personeel van de organisatie. Dit kan gaan van het opnemen van de rol als change agent, timemanagement binnen het bedrijf op punt zetten, loonbeleid en aannemen van nieuw personeel tot het ontwikkelen van een langetermijnvisie op vlak van personeelsbeleid. Dit takenpakket leunt het meest aan bij een HR freelancer manager. Als aanspreekpunt van het personeel heeft de HR freelancer manager een bemiddelende rol tussen het bestuur en de werknemers. Een HR freelancer manager is aan te raden vanaf zo’n 30 werknemers.

2. Coaching

Met coaching stimuleer je alle werknemers binnen jouw organisatie om het beste in zichzelf naar boven te halen. Zo zet je optimaal in op de persoonlijke ontwikkeling, teamontwikkeling en organisatieontwikkeling. Een HR freelancer zorgt ervoor dat mensen meer inzicht krijgen in zichzelf en anderen en gemotiveerder te werk kunnen gaan.

3. Recruiting

Een freelance HR recruiter staat in voor de werving en selectie van nieuwe werknemers. Vertel naar wie je op zoekt bent en zij stellen je de geschikte kandidaat voor! Freelance HR recruiters kunnen zowel van thuis uit of op locatie werken. Ook voor de verloning zijn er meerdere mogelijkheden. Zo kan de freelance HR recruiter betaald worden a.d.h.v. een vooropgesteld dagtarief of kan er gewerkt worden met een verloning op basis van de behaalde successen. Een andere factor om rekening mee te houden is of de freelancer al dan niet reeds over een LinkedIn Recruiter Seat beschikt. Dit betalend abonnement is dé vereiste tool om geschikte kandidaten te vinden op LinkedIn.

4. Social law

Ook voor payrolling of onderhandelingen met de vakbond kan je beroep doen op een freelancer. Dit gebeurt meestal door een freelance adviseur of freelance consultant. Voorbeelden hiervan zijn het doorschuiven van de loonadministratie, opstellen van juridische documenten zoals arbeidsovereenkomsten of tijdelijke werkloosheid, tijdsregistratie en afwezigheden.

5. Advies

Een laatste onderdeel van het takenpakket is het adviseren van het management op operationeel en strategisch niveau. Ook hier vinden freelance HR adviseurs of freelance HR consultants zich helemaal in. Zij adviseren het management omtrent het aanwerven, belonen, beoordelen en opleiden van de werknemers. Zo helpen ze om een juist beleid op te zetten op vlak van talentmanagement. Ze adviseren ook op vlak van loopbaanbegeleiding, subsidies, salarisadministratie, personeelsadministratie en de juiste toepassing van de wet- en regelgeving. Een freelance HR adviseur of consultant kan ook optreden als bemiddelaar tussen de vakbond en jouw bedrijf. Als onderhandelaar zorgt de freelancer dat jouw bedrijf een goede relatie onderhoudt met de vakbond en worden beide partijen op één lijn gebracht.

 

Hoe vind ik de juiste HR freelancer?

Hoe ga je op zoek naar de juiste freelancer om jouw bedrijf te helpen de organisatiedoelen te bereiken? Zoals hierboven reeds vermeld bestaan er veel verschillende functies binnen HR. Je kan op zoek gaan naar de juiste aanvulling voor jouw team via LinkedIn door te zoeken op de functie die de noden van jouw bedrijf het best aanvult. Hoe weet je of je de juiste persoon te pakken hebt voor de job? Indien je tijd wilt besparen en zeker wil zijn van een kwalitatieve match kan je kiezen voor een freelanceplatform zoals GIGHOUSE. Op deze manier krijgt jouw bedrijf snel een to-the-point oplossing aangeboden. Ook voor vrijblijvend advies over HR-uitdagingen kan je terecht bij onze accountmanagers. Als experts op gebied van HR zetten ze jou graag op weg met nuttig advies. Daarnaast verbinden zij jou graag door met de juiste persoon om het vraagstuk te helpen oplossen.

Zelf aan de slag met een HR freelancer?

Wil jij er zeker van zijn dat de 4 rollen binnen HR goed bewaakt worden en kan je hierbij de hulp van een HR freelancer gebruiken? Snel aan de slag met een GIGHOUSE-freelancer? Vul dan dit formulier in en onze account managers nemen snel contact op om jou verder te helpen!

Bronnen

https://www.hrpraktijk.nl/topics/hr-afdeling/nieuws/het-model-van-ulrich-de-vier-rollen-van-hr

https://www.stepstone.be/carriere-tips/wat-doet-een-hr-manager/

https://www.walterspeople.be/nl/carriere-advies/hr-generalist-brug-tussen-directie-en-personeel.html

https://www.worktalia.com/article.asp?article=387

Wat is een freelancer?

9 september 2021 #freelancer #Opdrachtgevers

Er bestaat heel wat onenigheid over de correcte definitie van het begrip 'freelancer'. Benieuwd wat de juiste omschrijving is? Lees dan snel dit blogartikel.

5 min.
Blog lezen
Tine Dufour tijdens GIG-Talks over open hiring

Wat is Open Hiring®?

31 augustus 2021 #GIG Talks #HR #Onboarden #Opdrachtgever

Hoorde je als HR-manager al over de rekruteringstechniek open hiring? Lees in deze blogpost waarom het al dan niet interessant is om in overweging te nemen.

5 min.
Blog lezen

Arbeidsmarkt post-corona

1 juli 2021 #HR #Opdrachtgever

Stilaan evolueert onze maatschappij naar een nieuw normaal. Voor HR betekent dit nieuwe opportuniteiten alsook nieuwe uitdagingen. Hieronder schetsen wij een beeld van de topics die de arbeidsmarkt post-corona zullen bezighouden.

5 min.
Blog lezen

Wat doet een HR freelancer?

12 mei 2021 #HR #Opdrachtgever

Interesse in hoe HR freelancers kunnen helpen met jouw HR-beleid? Ontdek hun takenpakket en het belang ervan in dit blogbericht.

5 min.
Blog lezen

Wat doet een freelance copywriter?

28 april 2021 #copywriting #Opdrachtgever

Heb je altijd al willen weten wat freelance copywriters doen? Lees dan zeker deze blog en ontdek hun meerwaarde voor jouw bedrijf.

3 min.
Blog lezen

Freelancers optimaal en correct onboarden? Deze checklist zet je op weg

26 april 2021 #Onboarden #Opdrachtgever

Samenwerken met freelancers? Investeer dan in een goede onboarding. Dat verhoogt de betrokkenheid stimuleert een optimale samenwerking en komt je projecten alleen maar ten goede.

5 min.
Blog lezen

Inschrijven voor de nieuwsbrief